30 september 2007


Zo, we zijn weer een maand de schooltijd in gevlogen. Alles ligt op zijn plooi en we varen. Ieper staat alweer vlot in de spotlights, a Touch of Trust. Na de boekjes van Echenoz (die me waarlijk niet bevallen zijn), nam ik Alfred van Cleef verlangend ter hand. Het verhaal vertrekt als een sneltrein, maar stokt nu toch even na de 50° bladzijde. Niet opgeven, roeien... Verder houd ik me ledig met een jeugddroom: het spelen van de Fantasia en Fuga op het koraal 'Ad nos, ad salutarem undam' van Franz Liszt. Dit kolossale werk (het duurt ongeveer 30') is het eerste en meest geniale orgelwerk van de romantische grootmeester. In de jaren veertig van de 19° eeuw, hoorde deze Hongaar de opera 'La Proph├Ęte' van Meyerbeer. Hij was zo knocked out van het geheel dat hij in 1850 zijn orgelwerk voltooide. Hij nam als uitgangspunt een anabaptistenlied uit de eerste acte. Hij laat de organist alle hoeken van het orgel zien en raken. Verder schiet de restauratie van het pedaalharmonium op: 'we hebben wind' was een verlossende kreet. Nu kunnen we op zoek om de kleine mankementen op te lossen. Als dat eens opgelost geraakt, zal het de max zijn om het pedaal eronder aan te sluiten en zo het geheel in topvorm te laten klinken (met Liszt?).