01 juni 2007

Sofie


Is de achternaam van Filo. Sedert ik het boek van Joep Dohmen las, ben ik in de ban van alle grote, ronkende namen uit de denkwereld. Ik ben juist terug van de bib en heb het vak Filosofie ontdekt. Een eerste indruk was dat het allemaal harde noten om kraken leken. Dikke boeken vol moeilijke woorden. Ik begin bij de Essays van Michel Eyquem de Montaigne. In het boek van Joep leek me dat een nuchtere figuur. In het weggaan nam ik nog vlug een klein boekje over de liefde mee van Schopenhauer. Deze vrouwenhater en notoire pessimist leek me een goed tegengif voor de levensvreugde van de grote renaissancedenker. Ondertussen lees ik een iets lichter verhaal van Rony Van Gastel 'Omdat hij mijn vriend was'. Het korte leven van een vriendschap tussen Kubizek en Hitler. Schreef Dohmen niet dat de echte levenskunst in de ware vriendschap ligt?

Geen opmerkingen: