02 februari 2009

Nostalgische plannen

Van jongs af aan was ik geïnteresseerd in zware klassieke muziek. Mijn eerste lp (gekocht in het toenmalige Ypradisc) was een dubbele met de Mattheuspassie van Bach. Ik had de reductiepartituur zomaar gekregen van pastoor Versailles zaliger, de toenmalige herder in de parochie te Dikkebus. Hij had reeds gezien dat ik een neus had voor muziek en stimuleerde me ook om verdere stappen te zetten in mijn orgelstudies. Toch werd ik soms bezeten door een onverstaanbare koorts van lichtere muziek. Plots kon ik fan zijn van liederen van Mary Black (ik zeg maar iets) of zelfs van Abba, Supertramp... Op mijn Sony mp3-speler staat bijna geen klassiek, daar staat van alles op wat me geheel kan ontspannen tijdens het wandelen of het doen van de vaat. De laatste tijd is dat Coldplay en sedert kort (op aanraden van een vriend) wat Beach Boys. Ondertussen ontdek ik ook dat popsongs soms heel goed in elkaar kunnen zitten. Om het evenwicht weer te herstellen, heb ik deze week een Johannus Rembrandt 375 aangekocht. Nog even wachten en dan verblijf ik uren op dat instrument... De klankgeneratie van dit stuk elektronica is dermate verbeterd dat een aankoop als klassiek geschoold musicus binnen de marge van de redelijkheid valt. Een namiddag in orgelhuis Delobelle te Kortrijk was de laatste druppel die de muzikale emmer deed overlopen. Om deze woorden nog wat meer kracht bij te zetten besloot ik om wat muziek te schrijven voor dit drie-manualig instrument (dat zeker gepromoot moet worden): 'Paintings for Rembrandt' wordt orgelmuziek die zowel op een pijporgel als op een Johannus zal kunnen worden gespeeld. Het wordt een vijfdelig werk met titels als: 'Van Rijn', 'Saskia', 'Titus', 'Greetje' en 'Hendrickje'. Dit zijn de voornaamste personen uit het leven van de barokke schilder. Ik bleef dit weekend niet bij de pakken zitten en componeerde reeds twee delen. 'Lady Inspiration' was mild, ik probeer ze zo te houden.

Geen opmerkingen: