15 december 2006

Assisi


Toen ik 19 jaar oud was, ben ik op reis geweest naar Assisi. Samen met nog een groep jongeren en enkele volwassenen uit Ieper en verder uit de Vlaanders. Op de foto zie je me als jongeling gitaar spelen. Dit op een klein binnenkoertje van een nonnenklooster te Assisi. Vooral de hitte van die zomer is me bijgebleven. Ook de lichtheid van het bestaan als onbezorgde adolescent. Beelden vallen binnen als de Monte Subasio, kannen ijswater en hopen pasta.
De foto kwam me nu in handen en opende de deur naar een warme vlaag nostalgie. Met dank aan Hendrik Dejonghe voor het kiekje.

1 opmerking:

Thierry Deleu zei

Franciscus


In een buil van licht, aan de voet
van Assisi, kwam jij mij
tegemoet, één oogopslag, die
blik van verstandhouding heeft mij

ingepakt, en in jouw spoor heb ik
de duifjes gevoederd, witte,
rode, goudgele, in de voortuin
van je groot huis. Toen kwamen wij

bij de moeder van alle duiven,
de rechterpoot geamputeerd,
de vrede geschonden, blijft zij
overeind. Aan je tombe

geraakte ik jouw spoor kwijt,
in de stroom van jouw adem maakte
ik een ommegang en bij elke
stap kwam ik de hemel dichterbij.

Thierry Deleu

Bezoek aan Assisi op 12 juni 2006