15 november 2007

Pick up

Nu ik halverwege ben (ik denk 90 te worden) voel ik me terecht komen in een romantische periode. Vat dit niet emotioneel op, het gaat hier om die 100 jaar waarin kunstenaars hun diepste zieleroerselen in kunstwerken gieten, alsof het heetkokende lava is of specie om klokken van brons te vervaardigen. In de lessen muziekgeschiedenis zijn we in deze periode van 1800 tot 1900 aanbeland en het bevalt me. Volgende week gaat het over de Nationale Scholen. De muziek tot dan toe was grotendeels gecentraliseerd in de landen Duitsland, Frankrijk en Italië: zij zwaaiden sedert eeuwen reeds de scepter. In andere landen begon rond 1850 het patriottisme hoogtij te vieren. Scandinavië (met Grieg aan de kop, deze man wordt dit jaar gevierd omdat hij 100 jaar geleden geboren werd), Tsjechië, Spanje, Vlaanderen etc. brachten nu ook grote componisten voort. Wat me deze morgen in een nostalgische bui bracht, was een opname van 'Ma Vlast' van Bedrich Smetana. Hier verklankt deze Tsjech, in een suite van 6 symfonische gedichten zijn vaderlandsliefde. Daarin bevindt zich het alom bekende 'Die Moldau'. Ik heb daar enkel een oude LP-versie van. Eén van mijn eerste platen die ik kocht. Ik heb nog een 50-tal schijven staan en zo zette ik me aan de platenspeler. Een oud ritueel dat ik sedert de cd- en mp3-toestanden bijna verleerd ben.

Geen opmerkingen: